Keresés

INTRANET ➔

Forrásanyagok

Egy tevékenység művelői között sokan vannak, akik tudják, hogy MIT kell tenni, kevesebben vannak, akik a HOGYAN kérdésre is tudják a választ, és ezek közül még kevesebben tudják azt, hogy MIÉRT

A cirkuszpedagógiai képzés egyik kulcskérdése, hogy milyen haszonnal tudják a résztvevőink alkalmazni az itt tanultakat. Fontos, hogy az elméleti anyagrész mellett legyen olyan készlet is, amelyet már másnap be lehet vetni. És szükség van egy raktárra, ahonnan további ötleteket és technikákat szerezhetünk be. Az alábbi gyűjtemény egy ilyen raktár. 

Mindenki maga dönti el, hogy ebből MIT használ, illetve hogy mit tesz még hozzá. A technikák gyakorlásával egyre tisztábban lesz látható a HOGYAN is. Az ötletek felhasználásakor pedig tartsuk szem előtt, hogy a legfontosabb pedagógiai kérdés mindig a MIÉRT.  

Határidő: 2024. május 2.

Ha a zsánerek tanulása a cél...

A zsonglőrmutatványok – amellett, hogy látványosak – számtalan területen hoznak pedagógiai hasznot. A figyelem, koncentráció, a koordináció, a ritmusérzék fejlesztésére kiválóan alkalmasak a zsonglőrgyakorlatok. Az összeszórás típusú dobásmódokban az együttműködés is fejleszthető. A klasszikus zsonglőreszközök – labda, buzogány, karika… – mellett más – könnyen beszerezhető, olcsóbb – eszközöket is alkalmazhatunk akár még fellépésre is. 

 

A poi új-zélandi ügyességi játék. Látványos trükkök bemutatására alkalmas. Az egyszerűbb mozgások gyorsan elsajátíthatóak, és az eszközben sok lehetőség van bravúros elemek bemutatására is. A koordináció, az izoláció és a koncentráció fejlesztésének nagyszerű eszköze.

  • YouTube – Make a set of poi and learn your first moves!
  • YouTube – The first scientific study on poi and health 
  • YouTube – Zip poi
  • YouTube – Bow poi

Az artistaképzés ugyan nem része a cirkuszpedagógiának, ugyanakkor a cirkuszpedagógiai eszköztárhoz a zsánerek alkalmazása és a zsánerek tanítása szervesen kapcsolódik. A tanulói oldalon is előfordul, hogy a cirkuszpedagógiai foglalkozások után kedvet kap a résztvevő arra, hogy komolyabban kezdjen foglalkozni egy‑egy zsánerrel. Erre több helyen is van lehetőség. A paletta széles, érdemes tovább tájékozódni.

Ha az előadóművészet a cél...

Az improvizációs készség fejlesztése hasznos az előadói munkában, és fejleszti a kommunikációs eszköztárat. A partnerjátékok gyakorlatai az együttműködést, a kölcsönös figyelmet fejlesztik. A cirkuszi játékokon kívül más pedagógiai célok megvalósításához is hasznos ezeket gyakorolni. Az alábbi listákon bemelegítők, játékötletek és készségfejlesztők bőséges listáját találhatjuk.

A paródia olyan jelenet, amelyben egy létező, a közönség által ismert dologról készítünk egy humoros változatot.  A cirkuszi játékok sok esetben  paródiái az eredeti artistamutatványoknak. A paródia a bohócmesterség egyik játékformája. Általában humoros szám. Pedagógiai nézőpontból fontos a parodizált jelenség megfigyelése és adaptációja, illetve a humor etikus és ízléses alkalmazásának módja.

  • YouTube – Láthatatlan cirkusz (Cirque du Soleil)
  • YouTube – Brass Cirkusz (Brass in the Five és Méhes Csaba) 
  • YouTube – Baltabarin
  • YouTube – David Copperfield paródia

A bűvészmutatványok jelennek meg leggyakrabban az iskolai előadásokba. Látszólag egyszerű az alkalmazásuk, mert az internet rengeteg mutatványt leplez le. 

A bűvésztrükkök előnye, hogy minden jelenetnek megvan a belső dramaturgiája. Van eleje, közepe, vége. Van csúcspont és lecsengés. Néhány jó leírásban még az összekötő szöveget is készen kapjuk. Ezek előnyök a pedagógiai munkában. 

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a bűvésztrükk esetében is az előadás módja, az interpretáció, a közönséggel felépített kapcsolat és az előadó karaktere adják a lényegi elemeket. 

A cirkuszművészet minden zsánerére jellemző, hogy szoros kapcsolata van a zenével. Az előadott számokhoz általában szervesen tartoznak zenei elemek. Ezek legtöbbször a jelenet hangulatát, tempóját, szerkezetét adják. Egy‑egy jól megválasztott zeneszám fél siker. Egyre gyakoribb ugyanakkor az olyan összművészeti előadás, amelyben maga a zeneszám is produkció. A zene és a zenélés pedagógiai előnyei széles körben ismertek. 

A bohócprodukciók egyik legismertebb formája a zenebohóc. A bohócok sokszor speciális kiképzésű hangszereket használnak. A legtöbbször saját készítésű eszközök esetében maga a készítés is sok pedagógiai előnyt adhat. 

Az artisták zenés, zajos felvonulása a sárivári (charivari). A cirkuszpedagóiai munkában jól használhatóak az Orff módszer ritmushangszerei és az olyan zenei eszközök, amelyek megszólaltatásához nem kell nagy gyakorlat.

  • Kazoo – vagy zúzoló
  • Boomwhackers – színkódolású hangolt csövek és kiegészítői
  • MuseScore – ingyenes kottázó program, amely képes a Boomwhackers színkódolást is támogatni 
  • Paul Rooyackers
    100 cirkuszi mutatvány
  • Arminio Rothstein
    Te akarni bohóct játszani?
  • Rodolfo
    Bűvészkönyv;
    Vigyázat! Csalok!;
    30+1 mutatvány;
    Rodolfo 70
  • Gács Judit
    Rodolfo így csinálja!

Ha a tananyagba illesztés a cél...

A cirkusz eszközkészletét több módon is beilleszthetjük a tananyagba. Készségfejlesztés oldalon, amikor a zsánerek gyakorlása jótékony hatással van a figyelemre, koordinációra. A tananyag oldalán, amikor a cirkusz története, működése, szabályszerűségei adnak adalékot egy‑egy tantárgyhoz. Ez lehet biológia, fizika, irodalom, történelem vagy szinte bármi.

A témakör beküldendő tesztlapja