INTRANET ➔

Játék a cirkusszal

A továbbképzés első napján négy témakör gyakorlatait próbálhatták ki. Minden esetben fontosnak tartottuk a személyes részvételt, az élményszerzést az adott feladatokban. A továbbképzés résztvevői  különböző területekről érkeztek, emiatt a gyakorlati felhasználás mindenkinél más és más irányt vehet. Ugyanaz a gyakorlat az egyik területen csupán levezető játék, a másik területen átgondolt készségfejlesztés is lehet. 

Minden továbbképzés sikerének kulcsa, hogy a későbbiekben mi történik az ott feldolgozott anyaggal. Legjobban akkor épül be a mindennapi munkába egyegy gyakorlat, ha a hétköznapi munkához visszatérve azonnal elkezdjük a felhasználást.  

Határidő: 2024. április 11.

A kipróbált gyakorlatok további sorsa a típusától függően is sokféle lehet a pedagógus nézőpontjából. Minden típus más kihívást jelent a pedagógus számára. Például:

  • könnyen levezethető gyakorlat, már másnap használható;
  • tetszetős feladat, ám nehéz megtalálni a helyét a gyakorlati munkában; 
  • könnyű gyakorlat, ám a levezetés lépéseire fel kell készülni, különben összeomlik;
  • olyan feladat, amely könnyen levezethető, ám a minőségi kivitelezés erős figyelmet követel;
  • összetett gyakorlatsor, amelynél minden metodikai lépést értenie kell a pedagógusnak;
  • kitartó gyakorlást igénylő tevékenység, amelyet nem lehet egy alkalommal tökéletesen elsajátítani;
  • olyan gyakorlat, amely közvetlenül nem használható, ezért adaptálni kell a konkrét pedagógiai helyzetre;
  • és van gyakorlat, amelyről eszünkbe juthat újabb és újabb változat, amely az adott területen jól használható. 

Emlékeztető a témakörökről

A lenyíló sorokra kattintva elolvashatja a témavezetők összefoglalását.

Ügyességi eszközök
Témavezető:
Abou-Chacra Regina és Zengő Beáta

I. Jégtörő, egymásra hangolódás

1. Névtanulós

  • 1 babzsák megy körbe, sorrend kötött, saját nevét mondja mindenki.
  • 1 babzsák megy körbe, ugyanabban a sorrendben, annak a nevét mondom, akinek dobom.
  • Egyre több babzsákkal, az előző szabály szerint.

2. Óriás ugrókötél

  • Kötél alatt egyesével
  • Kötél alatt kettesével, hármasával, négyesével
  • Kötél alatt egyesével, azonnal-folyamatosan
  • Kötélugrás

II. Zsonglőr labda

1.  1 labda egy kézben, váltott kézben.

2. 2 labda

  • „Ablakkeret.”
  • Egyszerre keresztez.
  • Egy kézben kifelé hajt.

3. 3 labda

  • Kaszkád

III. Ügyességi eszközök

1. Poi, meteor, gyakorló zokni

  • irányváltás előre-hátra
  • irányváltás előttem-mögöttem
  • pillangó-előttem nagy és kicsi körök
  • „szupernyolcas”
  • feldobós

2. Kendő

  • Mint 2-3 labdával

3. Tányér

4. Virágbot

5. Görgő

6. Hullahopp karika

7. Diabolo

Tánc, mozgás, kreativitás
Témavezető:
Lévai Emese

Ráhangolódás

  • Szövegalkotás párban memóriajátékkal egybekötve. Téma: a cirkusz „Szia! Emese vagyok. Én azért vagyok itt, hogy…”

Szöveg és mozgás kapcsolata

  • Testrész és gesztus kapcsolata: „Ezt itt az orrom” Tempó gyorsítása. Gesztus és hangsúly felnagyítása, kiterjesztése a térben.
  • Szoborcsoport készítése narrációval, a helyzet szélsőségeit vizsgálva. „Én vagyok a porondmester, aki…”

Mozgás a térben

  • Térkitöltés, találkozás, elválás és visszaérkezés – kapcsolatépítés, figyelem, bizalom kiépítése. Elválás és összetartozás: szemkontaktus, vállfogás, elválás és gyors visszatérés.
  • Lufival való játék a térben, csoportban, párban karral majd teljes testtel, folyamatos párcserével. A bizalom és a felelősség kérdésköre

Kockázatvállalás, a feszültség fokozása

  • Egymás felé futás, gyors megállítás, körbeforgatás, párcserével is. Az idő szerepe a gyakorlatban: a feszültség fokozása az idő függvényében

Ráhangolódás vagy levezetés

  • Családjáték: találd meg a családod! Oroszlán Zsolt, az apa….Gyorsaság, figyelem, feszültségoldás
Karakterjátékok, figyelem, koncentráció
Témavezető:
Hajdu Ágnes

I. Figyelemfejlesztés, játékosság, egymásra hangolódás

1. ”SZÁMFELELGETŐS” 1-2-3

  • A számokat felváltva mondjuk. 
  • A számokat helyettesítjük tapssal, hanggal, mozdulattal. 
  • Átválthatunk más nyelvre 1-nél. 
  • Lehet játszani csapatban, vagy párban.

2. ”BING-BONG”

  • Közös ritmus (combon ütjük): „BING”, 3 irány valamelyikét mutatjuk, egyezésnél irány helyett tenyerek össze: „BONG”

3. ”HITMAN”

  • Név – érintés felváltva, név helyett lehet számot használni. 
  • Lehet játszani körben, vagy fogócskával. Lehet játszani kieséssel.

II.Karakterek gyors megjelenítése

1. ”OROSZLÁN-MŰLOVARNŐ-IDOMÁR” (Kő-papír-olló mintájára)

  • Minden karakterhez választunk jellegzetes hangot, mozdulatot. 
  • Lehet játszani csapatban, vagy párban.

2. ”TÁRSULATFOTÓ” (Szoborjáték mintájára)

  • Térfelosztó járás közben megnevezzük a fotóhoz szükséges karaktereket, majd adunk egy kevés időt, hogy összeálljanak a szükséges létszámú csoportok. A számolás ideje alatt, gyorsan, beszéd nélkül, felismerhetően kell a szükséges karaktereket megjeleníteni egy kimerevített mozdulattal. 
  • Lehet kieséssel játszani. 
  • Néhány használható karakter: porondmester, idomár, műlovarnő, bohóc, zsonglőr, erőművész, oroszlán, kutya, kötéltáncos

3. ”BEVONULÁS”

  • Karakterjárás körben egy elképzelt cirkuszi porondon. 
  • Megkeresni, melyik testrész vezeti az adott karakter mozgását. 
  • Közben lehet valami egyszerű ritmust, zenét használni.

III. Karakterek kibontása

Kis produkciók kitalálása, bemutatása

A. ÁLLATOK megjelenítése: (ami előkerült)

  • oroszlán: átugrik egy karikán
  • fóka: rizses lufit egyensúlyoz
  • papagáj: boton ül
  • elefánt: (kétemberes) leül/ feláll egy kockára
  • ló: táncol, (kétemberes) ágaskodik

B. EMBEREK megjelenítése: (ami előkerült)

  • erőművész: lufisúlyzó
  • bűvész/mágus: kis lufit magára ragaszt
  • kötéltáncos: valami rúd a kezében, kötél érzékeltetése
  • műlovarnő: a lovaglás érzékeltetése, szép mozdulatok közben lábával „rugózik”
  • egyensúlyozó művész: rizses lufi, bot, stb.
  • bohóc: lufi elrepül átadás előtt (időzítés)
  • porondmester: produkció bejelentése „felmagasztalással”
Tárgymanipuláció, bűvész eszközkészlet
Témavezető:
 Greifenstein János

Ha valamelyik leírás nem ismerős, annak oka az lehet, hogy a négy csoportnál esetenként eltérő gyakorlatok kerültek terítékre.

Jégtörők, amelyek a megfelelő energiaszint megteremtését szolgálják:

  • Séta a térben. Ne csak körbe! Ne legyen parkolóban (zsebben, összekulcsolva…) a kezünk!
  • Keressük a többiek tekintetét!
  • Milyen hangulata van annak, ami most történik velünk? Tűzoltók a bevetésen? Kisgyerek megy örömmel az iskolába? Vadászó dinoszaurusz? Zombi?
  • Indulj kiemelkedéssel, szökkenéssel, rajzfilmesen! 

Az ember befolyásolhatósága, az illúzió, a koherenciaigény:

  • Tedd amit én! Nyújtott kéz, keresztezés, befordítás, összekulcsolás. A bal kéz kisujj legyen felül! És most fordítsd! [az agyunk kidobja a nem odaillő részt, miközben figyelmen kívül hagyja az összekulcsolt kéztartások közti különbséget]

Az érzékelés és az észlelés, a kontraszt és a fókuszvezetés a bűvésztrükkök világában:

  • Kinyújtott ujjon a szivacsorr, megfordulunk, eltűnik. [színkontraszt, nézőpont, típushibák]
  • Fent be a szivacsorr, lent ki a kendő.
  • Szivacsorr átdobása, elkapása. [1‑2‑3, a mozgáskontraszt és a színkontraszt, az elkapás időzítése és kivitelezése, az illúzió, típushibák]
  • Gyorsan mozgó kéz. [A szem felbontása, a mozgás érzékelése és észlelése, nem tudjuk, hogy hány ujjat látunk]
  • Az alaptrükk (basic trick). A szivacsorr eltüntetése. [kéztartások, takarások, időzítés, típushibák];
  • A szivacsorr átvarázslása a másik kézbe. [történetbe ágyazás, közönségbevonás, drukkolás, a fókuszvezetés három útja: súlypont, tónus, tekintet]
  • Két orrból három [ismétléskor egy újabb verziót használunk]
  • Mire való a cilinder és a bűvészpálca? [a közönség története és a mi történetünk]

A beépített ember, bevont néző:

  • Dobókocka [színpadi adaptáció,  4 változat: megmondom, csukott szemmel mondom meg, letakarva is megmondom, kimegyek és letakarhatod (én-te-ő-mi-ti-ők)]
  • Négy alsós trükk bohóckártyákkal. [egy klasszikus kártyatrükk színpadi adaptációja, több szereplő bevonása]
    LETÖLTHETŐ KÉP

A témakör kapcsán felmerült könyvek:

  • Robert B. Cialdini: Hatás (A befolyásolás pszichológiája)- HVG könyvek
  • Daniel Kahneman – Gyors és lassú gondolkodás – HVG könyvek
 

A témakör beküldendő tesztlapja

A tesztlap

A továbbképzés első négy napjához tesztlapokat készítettünk. Ezek kitöltésével elmélyítheti a szerzett ismereteket, átgondolhatja a nap eseményeit. A tesztlapot minden esetben az oldal alján találja.

Az első naphoz ez az egy összesítő weboldal készült, így most csak egy tesztlap kitöltését kérjük. Az online napok esetében minden témakörhöz tartozik majd külön weboldal és tesztlap.

A tesztek kitöltése és beküldése kötelező, ezzel igazolja, hogy részt vett a tanfolyamon.