Jelentkezési határidő: Február 15.
Felvételi időpont: Április 24-30.






A képzésről
A képzés célja
A hároméves, nappali tagozatos képzés elsősorban a cirkusz világának táncos feladataira készít fel. A cirkuszi táncos sokféle táncstílusban jártas, képes az egyes műfajok stiláris és előadói minőségeinek megragadására és előadására, valamint nemcsak a földön, hanem a levegőben is táncol. Emellett nyitott arra, hogy különböző cirkuszi zsánerekben kipróbálja és fejlessze magát. Képes kreatívan hozzájárulni a rendezői–koreográfusi koncepció megvalósításához.
A képzés során a diákok felkészülnek mentálisan és gyakorlatilag is a próbák levezetésére, egy próbafolyamatban résztvevők munkájának összehangolására.Munkájuk során igényes és kulturált szakmai kommunikációt és viselkedésformát követnek és közvetítenek. Valamint elsajátítják a kollégákkal és a médiával való kommunikációhoz és a szakmai pályán való érvényesüléshez szükséges önmarketinget is.
A szak különlegessége
A táncos kvalitás fejlesztése mellett levegőakrobatika alapokkal, ezáltal egy újabb szakmával gazdagodnak a diákok, melynek birtokában jóval nagyobb eséllyel indulhatnak útnak a nemzetközi kulturális terepen. Mindemellett lehetőségük nyílik a Fővárosi Nagycirkusz Tánckarának munkájába betekinteni, akár egy-egy előadásuk felkészülési folyamatát testközelből is követni.
Kiket várunk?
Akik táncos, tornász vagy artista alapokkal rendelkeznek és tovább akarják fejleszteni képességeiket, valamint érdeklődnek táncművész csoportok vezetése iránt és akik valódi gyakorlati lehetőségre vágynak.
Képzési területek
A legkülönbözőbb táncművészeti stílusirányzatokban való eligazodás mellett támpontokat adunk a műfaji sajátosságok felismeréséhez, valamint a szükséges technikai tudás megszerzését biztosítjuk a műfajok közti különbségek kivitelezésére. Az általános mozgástanulás, egészségmegőrzés, valamint koordináció és izolációfejlesztésén túlmenően számos táncstílus jelenik meg: klasszikus balett alapok, magyar néptánc és más népek tánckultúrája, jazztánc, divattáncok, társastáncok, revü, utcatáncok, moderntánc, kortárstánc, kontakttánc.
Alapfokú artistaképzéssel elindítjuk a diákokat a levegőben és a talajon való egyszerűbb, de mégis látványos trükkök kivitelezése felé, mint például a zsonglőrözés, a gólyalábon járás, a bungee jumping, a levegő karika, a swaypole, vagy a tissue.
Az önálló munka egyrészt a tanult anyag feldolgozásáról és gyakorlásáról szól, a másrészt teret ad a diákok saját kezdeményezéseinek. A tanév öt tanítási periódusból áll. Minden periódus végén lehetőséget kapnak a diákok arra, hogy megosszák társaikkal és a tanáraikkal az alkotásaikat.
A diskurzus modulok során gyakorlatorientált módszerekkel ismerkedünk meg a szakma történeti, esztétikai kontextusával, valamint a társművészetekkel.
A próbavezetés összetett szervezési, szociális és kommunikációs kompetenciák elsajátítását kívánja meg. A diákok a képzés során többféle alkotói módszerrel ismerkednek meg, próbákat látogatnak és ki is próbálják magukat a különböző szintű vezetői szerepekben.
A szakmai gyakorlat a Fővárosi Nagycirkusszal és más partner cirkuszokkal, színházakkal együttműködésben történik.
A tanítás-tanulás folyamata állandó párbeszédben valósul meg. A rendszeresen megtartott fórumok és a mentori támogatás az iskola és a diák eleven kapcsolatát biztosítják.
A képzés struktúrája
I. év:
- Alapozás a különböző műfajokban, személyre szabottan.
- Stílusérzék fejlesztése.
- Ismerkedés a különböző zsánerekkel.
- A test és lélek felkészítése az artista zsánerek kivitelezésére, földön és levegőben egyaránt.
II. év:
- Elmélyülés és szakosodás a választott zsánerben.
- A már elsajátított színpadi táncok tárházának további bővítése.
III. év:
- a Fővárosi Nagycirkuszban és más partnerintézményekben eltöltött gyakorlat próbavezetőként és színpadi táncosként egyaránt, valamint a Diplomamunka készítése.

Mintaórarend
HÉTFŐ | |
egyéni bemelegítés | |
ritmus és tánc /magyar néptánc/ | |
társastánc /bachata/ | |
afrotánc | |
vezetett nyújtás | |
talajakrobatika | |
KEDD | |
vezetett bemelegítés | |
kortárstánc | |
moderntánc | |
egyéni munka /táncstúdió/ | |
egyéni munka /levegőakrobatika/ | |
SZERDA | |
vezetett bemelegítés | |
moderntánc | |
cirkuszi tárgy modul /biztonságtechnika/ | |
művészeti modul /képzőművészet/ | |
levegőakrobatika | |
CSÜTÖRTÖK | |
egyéni bemelegítés | |
ritmus és tánc /magyar néptánc/ | |
kortárstánc | |
társastánc /bachata/ | |
vezetett nyújtás | |
levegőakrobatika | |
PÉNTEK | |
vezetett bemelegítés | |
afro | |
színpadi mozgás | |
vezetett nyújtás | |
fórum | |
talajakrobatika |
Felvételi
A hároméves cirkuszi táncos képzésre jelentkezők esetében szeretnénk megismerni a jelentkezők motivációját és hozott szakmai hátterét.
Blended Képzési Csoport
A Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola nappali képzési módban részt vevő azon hallgatói számára, akik a tanulmányi időszakuk alatt szerződéssel igazolhatóan olyan nemzetközileg is elismert professzionális előadó-művészeti színtérben folytatnak művészi munkát, vagy tréningtevékenységet, melyet a Főiskola elismer, rektori engedéllyel lehetőségük van tanulmányaikat egyéni tanulmányi rend szerint „BLENDED KÉPZÉS” formájában folytatni.
Tandíj / Ösztöndíj
Tandíj
Jelenleg csak térítéses képzésre lehet jelentkezni 900.000.- Ft./ félév áron.
Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola tanácsadó irodája segít feltérképezni a tandíjakhoz és a tanulmányi idő alatti élethez szükséges források részbeni, vagy teljes körű megszerzési lehetőségeit.
Hírek

Együttműködési megállapodás
Együttműködési megállapodást kötött az Eötvös József Evangélikus Középiskola és BCDC Budapest Circus Arts and Contemporary Dance College Főiskola kortárs, modern táncos képzésük érdekében. A főiskola szakemberei mentorálással segítik az Eötvös-iskola diákjait.


Tánc világnapja
Ünnepeljük együtt a Tánc Világnapját Józsefvárosban!
📅 Mikor? 2025., április 29.,18:00-19:00
📍 Hol? Horváth Mihály tér

Tandíjtámogatási ösztöndíj
Főiskolánk aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatóinak lehetőséget nyújt
egy olyan ösztöndíjra, ami kifejezetten a tandíj befizetésére irányul.

Felvételi Cirkuszművészet
A Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola az időben zajló, mozdulatalapú előadóművészetek tanulására, tanítására, kutatására és fejlesztésére szervezett tér és közösség. A Főiskola célja a tehetségek felkutatása, támogatása és olyan előadóművészek és pedagógusok képzése, akiknek a diplomája a világ bármely pontján egyet jelent a korszerű gyakorlati- és elméleti tudással és kreativitással.

1+1%-os rendelkezés 2025-ben
Ha szeretnéd támogatni a tánc- és cirkuszművészetet és annak oktatását, május 21-ig felajánlhatod adód egy százalékát iskolánk részére.

Online Mentor Program
ONLINE MENTOR PROGRAM
“Érdekel a főiskola de bizonytalan vagy, hogy beadd-e a felvételi jelentkezésedet?
Ha gondolkoztál azon…, érdekel a tánc…, de nem tudod…”
A 2024/25-ös tanévben is folytatjuk Online Mentor Programunkat.

Alisa Astapova MUCH különdíjas
Alisa Astapova, a Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola diákja különdíjat nyert a MUCH – ÚjCirkusz Hétvége kortárs cirkuszi fesztiválon
SZAKADATLAP
A táncos és próbavezető (cirkuszi táncos) BA szak tanárai


















Mikó Dávid
cirkuszi tánc BA, lovasakrobata BA szakmai asszisztens
/
mentorprogram szakmai koordinátor







A táncos és próbavezető (cirkuszi táncos) BA szak dokumentumai
Szakadatok
A szak megnevezése | Táncos és próbavezető (színházi tánc szakirány) |
A szak megnevezése angolul | Dance and Rehearsal Coaching |
A diplomában szereplő képzettség | Táncos és próbavezető |
A szakképzettség angol nyelvű megjelölése | Dancer and Coach (Theatrical Dances) |
Képzési szint | alapképzés |
MKKR szint (ISCED level) | 6. szint |
Tanulmányi terület (ISCED field) | 0215 – performing arts |
Kreditek száma | 180 |
Időtartam | 6 szemeszter |
Képzési rend | nappali |
Képzés jellege | kiemelten gyakorlatorientált |
Képzés nyelve | magyar |
Tandíj | 900.000.-HUF |
Kreditháló / mintatanterv
TANTÁRGY NEVE
|
Tantárgy típusa / Számonkérés módja
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Tantárgy kreditszáma
|
Tantárgy tanóra száma
|
||||||
Óraszám | Kredit | Óraszám | Kredit | Óraszám | Kredit | Óraszám | Kredit | Óraszám | Kredit | Óraszám | Kredit | ||||
Törzsanyag ismeretkörei | |||||||||||||||
A táncművészethez kapcsolódó általános műveltségi és elméleti ismeretek ismeretkörei | |||||||||||||||
előadó-művészeti általános műveltségi stúdiumok | |||||||||||||||
művészeti stúdium | E / évk.foly. Ért. / koll | 15 | 2 | 15 | 2 | 8 | 1 | 8 | 1 | 6 | 46 | ||||
mozgás- és egészségtani alapismeretek | E / évk.foly. Ért. / koll | 15 | 2 | 15 | 2 | 8 | 1 | 8 | 1 | 8 | 1 | 8 | 1 | 8 | 62 |
szcenikai alapismeretek | E / évk.foly. Ért. / koll | 12 | 2 | 12 | 2 | 12 | 2 | 12 | 2 | 8 | 48 | ||||
alkalmazott szcenikai ismeretek | E / évk.foly. Ért. / koll | 23 | 3 | 23 | 3 | 6 | 46 | ||||||||
társadalmi kompetenciák stúdium | E / évk.foly. Ért. / koll | 8 | 1 | 8 | 1 | 15 | 2 | 15 | 2 | 6 | 46 | ||||
Szakirány speciális táncművészeti ismeretei | |||||||||||||||
tánc- és előadóművészeti gyakorlat | |||||||||||||||
ritmusközpontú táncok | GY / évk.foly. Ért. | 60 | 4 | 60 | 4 | 8 | 120 | ||||||||
stílusgyakorlat | GY / évk.foly. Ért. | 60 | 4 | 60 | 4 | 8 | 120 | ||||||||
klasszikus és modern technikák | GY / évk.foly. Ért. | 60 | 4 | 60 | 4 | 8 | 120 | ||||||||
színházi repertoár | GY / évk.foly. Ért. | 60 | 4 | 60 | 4 | 8 | 120 | ||||||||
tánc- és előadóművészeti készségfejlesztés | |||||||||||||||
szakspecifikus egyéni alkotói gyakorlat | GY / évk.foly. Ért. | 18 | 3 | 18 | 3 | 18 | 3 | 18 | 3 | 6 | 1 | 6 | 1 | 14 | 84 |
szakspecifikus csoportos alkotói gyakorlat | GY / évk.foly. Ért. | 6 | 1 | 6 | 1 | 12 | 2 | 12 | 2 | 6 | 1 | 6 | 1 | 8 | 48 |
társadalmi kompetenciák | |||||||||||||||
próbavezetés gyakorlata | GY / évk.foly. Ért. | 6 | 1 | 6 | 1 | 6 | 1 | 6 | 1 | 72 | 4 | 72 | 4 | 12 | 168 |
társadalmi kompetenciák gyakorlata | GY / évk.foly. Ért. | 15 | 1 | 15 | 1 | 15 | 1 | 15 | 1 | 15 | 1 | 15 | 1 | 6 | 90 |
Törzsanyag összesen | 215 | 21 | 215 | 21 | 214 | 21 | 214 | 21 | 130 | 11 | 130 | 11 | 106 | 1118 | |
Specializáció ismeretkörei/tantárgyai (differenciált szakmai ismeretek) | |||||||||||||||
Szakirány differenciált táncművészeti ismeretei | |||||||||||||||
differenciált készségfejlesztés | |||||||||||||||
társművészeti készségfejlesztés | GY / évk.foly. Ért. | 90 | 6 | 90 | 6 | 12 | 180 | ||||||||
társművészeti készségek adaptációja | GY / évk.foly. Ért. | 90 | 6 | 90 | 6 | 12 | 180 | ||||||||
szakdolgozat | E / évk.foly. Ért. / koll | 15 | 5 | 15 | 5 | 10 | 30 | ||||||||
Szakon összesen | 305 | 27 | 305 | 27 | 304 | 27 | 304 | 27 | 145 | 16 | 145 | 16 | 140 | 1508 | |
szabadon választható | 18 | 3 | 18 | 3 | 18 | 3 | 18 | 3 | 24 | 4 | 24 | 4 | 20 | 120 | |
szakmai gyakorlat | 135 | 10 | 135 | 10 | 20 | 270 | |||||||||
mobilitási ablak | 25 | 25 | 50 | ||||||||||||
Mindösszesen | 323 | 30 | 323 | 30 | 322 | 30 | 322 | 30 | 304 | 55 | 304 | 55 | 180 | 1898 |
Tantárgy/modul leírások
Képzési és Kimeneti Követelmények
TÁNCOS ÉS PRÓBAVEZETŐ ALAPKÉPZÉSI SZAK
1. Az alapképzési szak megnevezése: táncos és próbavezető (Dance and Rehearsal Coaching)
2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése
végzettségi szint:
alap(baccalaureus, bachelor, rövidítve: BA-) fokozat
szakképzettség:
- táncos és próbavezető (színházi tánc)
a szakképzettség angol nyelvű megjelölése:
- Dancer and Coach (Theatrical Dances)
választható szakirány:
színházi tánc
3. Képzési terület: művészet
4. A képzési idő félévekben: 6 félév
5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit
- a szak orientációja: kiemelten gyakorlatorientált (70-80 százalék)
- a szakirányoz rendelhető minimális kreditérték: 105 kredit
- a szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték: 10 kredit
- a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit
6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 212/0215
7. Az alapképzési szak célja, az általános és a szakmai kompetenciák
A képzés célja táncosok és próbavezetők képzése, akik képesek a magyar táncművészeti kultúrában aktív szerep betöltésére és a magyar táncművészet értékeinek nemzetközi fórumokon történő reprezentálására is. Megszerzett tánctechnikai és elméleti ismereteik birtokában alkalmasak az intézményekhez kötődő, illetve a független művészeti életben való részvételre akár táncosként, akár próbavezetőként, akár koreográfusi asszisztensként. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
7.1. A szakirányokon elsajátítandó szakmai kompetenciák
7.1.4. A színházi tánc szakirányon a táncos és próbavezető
a) tudása
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a tánc-, zeneés színháztörténet alapvető folyamatairól, azok eredményeiről és a mai kor művészetére történő hatásaikról.
- Ismeri és elsajátítja a színházi tánc szakirányhoz kapcsolódó különböző színháziés táncműfajok, továbbá tánctechnikák formaiés stílusjegyeit, valamint technikai elemeit (sztepp, kortárstánc, társastánc, jazz, musical, operett).
- A szakirány követelményeinek megfelelő szinten ismeri és elsajátítja a művészetét kiegészítő tánctechnikákat (klasszikus balett, modernés kortárs tánctechnikák).
- Birtokában van a színházi tánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek terén szerzett technikai képzettségnek, valamint a zenés színházi műfajok interpretálása során elvárt ének-zenei képzettségnek is.
- A színházi tánc szakiránynak megfelelően birtokában van az általa elsajátított tánctechnikákhoz szükséges elméleti tudástartalmak ismereteinek.
- A színházi tánc szakiránynak megfelelően ismeri a magyar, az európai és nemzetközi táncés színházművészet hagyományait és kortárs törekvéseit, különös tekintettel a zenés színházi műfajokra.
- Ismeri a táncművészet több formanyelvét, különös tekintettel azokra, amelyek szakirányával kapcsolatosak.
- Ismeri a kommunikáció, a pedagógia és pszichológia azon eredményeit, melyek nélkülözhetetlenek a próbavezetési, koreográfusi asszisztensi, illetve betanítási munkák során.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tánctechnikákon alapuló táncművekhez kapcsolódó társművészetek kapcsolódási pontjairól (így a zene-, a képzőművészet, az irodalomés színháztörténet, valamint a dramaturgiai ismeretek terén).
- Ismeri a különböző típusú együttesek és színházak felépítését, szervezeti rendjét és működési formáit.
- Tisztában van a táncés társművészetekre vonatkozó etikai szabályokkal, az aktuális előadóművészeti törvénnyel és a szerzői joggal.
b) képességei
- Képes alkalmazni a színházi tánc szakiránynak megfelelő táncművészeti formanyelvek és technikák, valamint ének-ének zenei ismeretek elsajátítása során megszerzett képzettséget.
- Képes felismerni a mozgás alaptényezőit, a tánc belső szerkezetét, mozgásanyagában helyesen alkalmazza a tér-idő-energia alapvető összefüggéseit.
- Képessé válik a különböző formanyelvek és tánctechnikák elemeit ötvöző koreográfiák elsajátítására és hiteles tolmácsolására, előadóművészi kvalitásai és színészi képességei, valamint ének-zenei tudása szintetizálásának felhasználásával.
- Képes nagy létszámú koreográfiák csoportmozgásaiban az adott mozgásanyag interpretálása során a többi táncossal összhangban mozogni.
- Képes professzionális táncegyüttesekben táncosként a koreográfus és a rendező elképzeléseihez, valamint az együttes szelleméhez igazodva különböző stílusú és jellegű táncművekben való közreműködésre.
- Előadói tevékenysége során képes a táncművészet és a társművészetek értékeinek mások számára történő közvetítésére.
- Magas szinten kibontott gyakorlati és elméleti képességekkel rendelkezik a művészeti és közművelődési élet alkotó módon történő segítésére.
- A tanulmányai során szerzett ismeretekre támaszkodva képes kisebb csoportok, tánckarok és együttesek munkájának irányítására, valamint együttműködésre koreográfusokkal, rendezőkkel és más szakemberekkel a művészi elképzelések gyakorlatba történő átültetése során.
- Képes próbavezetői feladatok elvégzésére, mások munkájának koordinálására.
- Képes a szakmai elvárásoknak megfelelően alkalmazni tudását eltérő intézményi (állami fenntartású színház, kisebb, önálló társulat) keretek között is.
- Képes a saját tevékenységének reális megítélésére, önreflexió gyakorlására.
- Képes alkalmazni a táncés társművészetek etikai normáit.
c) attitűdje
- Nyitott az új ismeretekre, a személyes táncos és művészi adottságai kibontakoztatására, valamint azok folyamatos továbbfejlesztésére.
- Együttműködésre kész a koreográfus-rendező elképzeléseinek megvalósítása érdekében.
- Törekszik minél több táncés színházművészeti alkotás előadó-művészeti feladatának elsajátítására, minél több táncés színházművészeti előadás megismerésére, próbálására és betanítására.
- Nyitott a munkájához kapcsolódó más művészeti ágak és szakterületek felé, együttműködésre és közérthető kommunikációra törekszik azok szereplőivel.
- Törekszik a táncés társművészetek etikai normáinak betartására.
- Nyitott a reflexiók befogadására és azt fejlődésére pozitívan törekszik felhasználni.
d) autonómiája és felelőssége
- Szakmai orientációja kialakult.
- Felelős az általa vezetett csoportok, tánckarok és együttesek szakmai fejlődéséhez vezető ismeretek folyamatos fejlesztésében, etikai normáinak maximális betartásában, betartatásában.
- Felelős az általa vezetett csoportok körében az esztétikai-művészeti tudatosság kompetenciáinak, nyitottság, önbizalom, felelősségvállalás képességének kialakításában.
- Művészeti koncepcióját az általa választott táncegyüttes, előadás, alkotás elképzeléseihez igazítja.
- Nyitottan és kommunikatívan vesz részt táncművészeti alkotások előadásában, kialakításában vagy formálásában.
- Felismeri művészeti tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait.
- Elfogadja és hitelesen közvetíti a táncművészet társadalmi szerepét és értékeit.
- Elkötelezett a táncés társművészetek etikai normái iránt.
8. Az alapképzés jellemzői
8.1. Szakmai jellemzők
8.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
- a táncművészethez kapcsolódó általános műveltségi és elméleti ismeretek 50-60 kredit;
8.1.2. A szakirányok szakterületei és kreditaránya:
d) színházi tánc szakirány:
- szakirány speciális táncművészeti ismeretei 80-95 kredit;
- szakirány differenciált táncművészeti ismeretei 20-25 kredit;
8.2. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat a képző intézmény saját előadásaiban és táncegyüttesek produkcióiban megszerzett és bemutatott tánctudás, míg a próbavezetést és betanítást elsősorban a képző intézményben, a hallgatók közreműködésével működő táncegyüttesekben és a képző intézmény partneriskoláiban teljesítik a hallgatók