Mostantól szabadon
A Mostantól szabadon a Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola kortárstánc szak nyilvános színházi előadásának összefoglaló címe. Az est programjában meghívott koreográfusok mellett önálló diákmunkák kerülnek a színpadra. Az est a különböző darabok sokszínűségén keresztül világítja meg az itthon egyedülállóan működő kortárstánc képzés azon szemléletét, hogy a tánc, mint élő művészeti forma miként tud megszólalni, megszólítani és gondolatokat ébreszteni.
Időpont: 2024.04.25. 19:00
Helyszín: MU Színház, 1117 Budapest, Kőrösy József utca 17.
Részeletes program:
SI’TUF (15′)
“2018-ban Tel Avivban végeztem el az Ilan Lev Method kurzust, ami a bizalom fizikai helyreállítását célozza meg. 5 év gyakorlás után tavaly kezdtem ráérezni, hogy ebben több van, mint egy manuálterápia: koreográfiai rendezőelv és mozgásnyelv is lehet egyszerre. A SI’TUF az első olyan etűd, ami ebből a formálódó, nonduális mozgásnyelvből készült, ahol nincs vezető, vagy vezetett, hanem részt veszünk a „tánc táncában”. Innen is a név S’ITUF, ami héberül részvételt, közösséget, osztozást jelent.”
Koreográfus: Petrovics Sándor
Asszisztens: Cuhorka Emese
Alkotó-előadók: Benedek Adél Jácinta, Csaba Sári, Dabis Barbara, Gelb Niki, Guba Dorka, Hofbauer Réka, Huszár Kati, Kiss Lea, Simona Lazurová, Veera Laurila, Murányi Emese, Szőke Johanna
Zene: Yshai Afterman- Lomer, Yshai Afterman- The Stream
Every Second Counts (10′)
Reggel felkelek, az első dolgom, hogy ránézek az órára, vajon mennyire vagyok késésben?
Rohanva elkészülök, nehogy lekéssem a vonatot, mert ha már egy valamit lekések, az egész napom megcsúszik.
Beérkezem az iskolába, innentől percre pontosan követem az előírt órarendet.
Konstans figyelem az órát.
Szünetben vajon van időm megvárni a mosdó sort vagy azzal túl sok időt vesztek?
Gyakorlatok között már rutinból mérem az időt, figyelem, hány részre tudom osztani az órát és ezek milyen terjedelműek?
Nap vége felé elkezdek gondolkodni, vajon, ha nem jön közbe semmi, melyik vonatot érem el hazafelé?
Mikor hazaértem, hány perc a vacsora elkészítése, ez mit jelent, mikor tudok enni, végül mennyi időm marad arra, hogy végre elfelejtkezhessek az időről és annak haladásáról?
Végül beállítom az ébresztőt másnap reggelre és elmerülök a kellemes tudatlanság állapotába, ahol az idő múlása nem érhet utol.
Ebben a darabban a táncosok az idő múlását többféleképpen érzékelik, ahogy a fókuszaik változnak. Hol a fizikális óra, hol a társak jelzései szolgálnak időbeli szakaszokként. A fókusz az egyénről fokozatosan a csoport dinamikájára és kapcsolódására vándorol, melynek következtében a számok az óra lapján háttérbe szorulnak.
Koreográfus: Gelb Nikolett
Előadók: Csaba Sára, Dabis Barbara, Gelb Nikolett, Guba Dorka, Huszár Kati, Veera Laurila, Murányi Emese
Zene: Capablanca, T. Keeler – No Hay Dub
Boat without name (7′)
A darab során olyan helyzeteket vizsgálunk, amelyekben a testek különböző hatásoknak vannak alárendelve, egyfajta tehetetlenséggel bírnak, miközben a táncosok tudatosak maradnak, képesek adaptálódni, felmérik környezetüket és döntéseket is hoznak. A darab a tehetetlenség és kontroll viszonyát kutatja. Mikor és hogyan jelenik meg a tehetetlenségben és kiszolgáltatottságban a kontroll? Hol születik kontroll, mi minek lesz a kontrollja? Hol van a felelősségünk ebben a viszonyban magunkért és egymásért?
Alkotó: Dabis Barbara
Előadók: Hofbauer Réka, Kiss Lea, Dabis Barbara
Zene: Soundwalk Collective – Running on emptiness
Duetto (11′)
Kettősünk egy folytonosan változó kapcsolat, amiben a lényeg a játék és felfedezés. Ebben a keretrendszerben kötött és a pillanat formálta mozdulatok tartanak minket lendületben. A tánc belőlünk feltörő szavak, nyelvbotlások, mondatok, kiáltások, monológok sokasága.
Alkotók és előadók: Guba Dorka, Kiss Lea
Zene: Chopin- E-moll keringő, Kocsis Zoltán
Saiid- Hangerő
HERE & NOW – 2. évad, 2. epizód ( 15’)
Fülöp László az elsős évfolyam diákjai által kreált szólómunkákat felfűzte és összeszerkesztette egy közös darabbá, melynek sorvezetőjéül most az egyik kedvenc zeneművét választotta, Nils Frahm-tól a Toilet Brushes-t. Az alapanyagok teljes mértékben a diákok saját szólómunkái, a szerkesztéshez pedig olyan kompozíciós játékokat használtak, amit a Timothy and the Things (projekt alapú társulás) a korábbi kreációi során fejlesztett ki. Az így született darab absztrakt, laza szövésű struktúrával rendelkezik, nem törekszik a lineáris történetmesélésre, inkább a közös játék örömére, vagy éppen kihívásaira fókuszál.
Alkotó-előadók: Benedek Adél Jácinta, Csaba Sári, Huszár Kati, Murányi Emese, Simona Lazurová, Veera Laurila
Zene: Nils Frahm – Toilet Brushes
Szerkesztette: Fülöp László
Fényterv, világítás: Dézsi Kata
Zenei konzulens: Mizsei Zoltán
Támogató: NKA
Az est szerkesztője Bakó Tamás és Furulyás Dóra
