Cirkuszművészet BA / Konferanszié zsáner
Határidők a pótfelvételi eljárásban
belső jelentkezési lap beküldése: augusztus 1.![]()
központi FELVI jelentkezés: augusztus 7.
Pótfelvételi időpont: augusztus 7-8.
A konferanszié szerepe a cirkuszművészet világában
A konferanszié, vagyis a cirkuszi műsorvezető, kiemelt és pótolhatatlan szerepet tölt be a cirkuszművészet világában. Ő a produkciók szíve és lelke, aki összeköti az egyes műsorszámokat, megteremti a hangulatot, és közvetlen kapcsolatot alakít ki a közönséggel.
Fő feladatai és szerepe:
- Kapocs a közönség és az előadók között:
A konferanszié feladata, hogy az előadás különálló elemeit egységes, gördülékeny produkcióvá varázsolja. Bevezeti a műsorszámokat, bemutatja az előadókat, és egyedi stílusával megteremti azt az érzelmi hidat, amely a közönséget az előadókhoz köti.
- Hangulatteremtés és szórakoztatás:
Ő az, aki a cirkuszi előadás hangulatát meghatározza. Humorával, eleganciájával vagy éppen drámai előadásmódjával előkészíti a közönséget a következő produkcióra, biztosítva, hogy minden pillanat különleges élményt nyújtson.
- Információk átadása:
A konferanszié nemcsak szórakoztat, hanem informál is. Bemutatja az előadók szakmai hátterét, az előadás különlegességeit, és betekintést engedhet a produkciók kulisszatitkaiba, hogy a közönség még közelebb érezze magát a művészeti alkotáshoz.
- Váratlan helyzetek kezelése:
A cirkuszi előadások során előfordulhatnak váratlan helyzetek, például technikai problémák vagy késlekedések. A konferanszié ilyenkor is a színpadon marad, és improvizációs képességeivel fenntartja a közönség figyelmét, megőrizve az előadás gördülékenységét.
Személyiség és készségek:
A sikeres konferanszié karizmatikus, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkezik, és erős jelenléte van a színpadon. Stílusától függően lehet elegáns, humoros, vagy akár meghökkentő, de mindig igazodik a műsor általános hangulatához és a cirkusz szellemiségéhez.
Történelmi jelentősége:
A konferansziék szerepe a tradicionális cirkuszok kezdetéig nyúlik vissza, ahol ők voltak a műsorvezetők, bírák és szórakoztatók egy személyben. Az idők során a szerepük tovább fejlődött, de a lényeg változatlan maradt: ők azok, akik életet és összhangot visznek a cirkuszi előadásba.
A cirkuszművészet világában a konferanszié olyan, mint egy karmester az orkeszter élén – ő biztosítja, hogy az előadás minden eleme összhangban működjön, és a közönség felejthetetlen élménnyel távozzon.
Megjelenési formái a cirkuszi hagyományban
Konferanszié
A műsorszámokat (általában szellemes formában) jelenti be a közönségnek. A műsor számaiban fellépőként nem vesz részt.
Porondmester (EN: ringmaster / ringmistress)
Amellett, hogy ma már ez a neve a háttérben dolgozó technikai stáb vezetőjének, a porondmester cirkuszi karakterként is megjelenik. Sok cirkuszban ma is maga a tulajdonos a porondmester, aki konferanszié és ügyelő is egyben. Általános jelenség, hogy fel is lép, legtöbbször állatszámmal vagy illúzióval, illetve sok esetben partnere a fellépő bohócoknak.
A Porondmester szerepkör jellegzetes öltözetéhez tartozik a sujtásos felöltő és a csizma, amelyek a lovas hagyományokat idézik. A színházi felfogású rendezésekben sokszor tapasztalható, hogy a Konferanszié a Porondmester ruhájában lép fel.
Monsieur Loyal
Francia változata a Ringmaster szerepkörnek a Monsieur Loyal. Nevét Anselme-Pierre Loyal (1753-1826) után kapta, ám magát a figurát sok fellépő alkotta meg. Tristan Rémy Entrées clownesques című könyvében sok olyan bohócjelenetet ír le, amelyben Georges Loyal együtt lép fel Clown és az August szereplőkkel.
Ceremóniamester (EN: Master of ceremonies / MC )
Események, rendezvények hivatalos házigazdája és műsorvezetője. A cirkuszi fesztiválokon a konferanszié szerepkör mellett az esemény arca, reprezentatív képviselője. Sokszor meghívott jelentős személy.
Központi szereplő
A narratív szerkesztésű cirkuszi előadásokban a számok közti kötést egy központi szereplő adja. Az ő története, utazása vezeti végig a nézőt az előadás menetén. A szerepkör jellegéből következik, hogy kreatív megoldások alkalmazásával tér el a megszokott műsorvezetői formáktól.
Felvételi
A hároméves bohóc képzésre jelentkezők esetében az iskola alapkövetelményei mellett azt vizsgáljuk, hogy belépéskor a jelentkező rendelkezik-e a szükséges alapvető képességekkel és mentális érettséggel a bohócmesterség gyakorlásához. Ezen a szakon a felvételi követelmények megegyeznek a színészmesterség követelményeivel. A felvételi formája: csoportos műhelymunka.
Blended Képzési Csoport
A Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola nappali képzési módban részt vevő azon hallgatói számára, akik a tanulmányi időszakuk alatt szerződéssel igazolhatóan olyan nemzetközileg is elismert professzionális előadó-művészeti színtérben folytatnak művészi munkát, vagy tréningtevékenységet, melyet a Főiskola elismer, rektori engedéllyel lehetőségük van tanulmányaikat egyéni tanulmányi rend szerint „BLENDED KÉPZÉS” formájában folytatni.
Tandíj / Ösztöndíj
Tandíj
Jelenleg csak térítéses képzésre lehet jelentkezni 900.000.- Ft./ félév áron.
Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola tanácsadó irodája segít feltérképezni a tandíjakhoz és a tanulmányi idő alatti élethez szükséges források részbeni, vagy teljes körű megszerzési lehetőségeit.
Hírek / ösztöndíj lehetőségek

A cirkusz jelvilága – 24. Semiotica Agriensis konferencia
Idén is megrendezésre került a Semiotica Agriensis interdiszciplináris konferencia, melynek központi témája ezúttal a cirkusz jelvilága volt. Az esemény a Magyar Szemiotikai Társaság, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ közös szervezésében valósult meg.

Cirkuszművészet
A képzés célja olyan cirkuszművészek képzése, akik képesek a 21. századi korszerű cirkuszművészet egy-egy személyiségüknek és motivációiknak megfelelő irányzatában kimagasló művészeti tevékenységre.

Együttműködési megállapodás
Együttműködési megállapodást kötött az Eötvös József Evangélikus Középiskola és BCDC Budapest Circus Arts and Contemporary Dance College Főiskola kortárs, modern táncos képzésük érdekében. A főiskola szakemberei mentorálással segítik az Eötvös-iskola diákjait.

Tananyag
Ismeretkörök
A konferanszié cirkuszművész, olyan szereplője, irányítója a cirkuszművészeti, előadó-művészeti produkciónak, aki az előadás dramaturgiai hatáselemei szerint, kötött, valamint szabadon rögtönzött előadói eszközei (előadói beszéd, -ének, -mozgás és -tánc) segítségével képes összekötni, egységes dramaturgiai szerkezetben megjeleníteni a különböző tematikájú cirkuszművészeti produkciókat, ellátni a porondmesteri feladatokat, alkotó módon – igény szerint edukációs, pedagógiai céllal –, interaktív jelleggel, aktív befogadókká tenni az előadás nézőit, hatékonyan hozzájárulni a cirkusz- és előadóművészet reklám és marketing, valamint a publikációs tevékenységeihez.
1. Rendelkezik feladatellátásához szükséges előadóművészeti, színművészeti ismeretekkel, eszközrendszerrel.
- Beszédtechnika,
- Ének- és hangképzés,
- Vers és prózamondás gyakorlata,
- Színjátszás gyakorlata,
- Színpadi mozgás és tánc gyakorlata,
- Dramaturgiai, szövegelemzési és alkotási ismeretek
- Integrált, élményközpontú cirkuszművészet gyakorlat és elmélet
- Szakmai gyakorlat
2. Átfogóan ismeri a cirkuszművészet tárgykörének alapvető tényeit, történetét, irányzatait és határait.
- Cirkuszelmélet
- Cirkusztörténet
- Jelmez- és viselettörténet
3. Ismeri a testi, szellemi kondíció, koordináció, izoláció, tér-, idő-, dinamikai orientáció alapvető sajátosságait.
- Artista edzéselmélet
- Színpadi mozgás gyakorlata
- Pantomim mesterség
- Kontakt mozgás gyakorlata
4. Ismeri teljes mélységében a cirkuszművészet fő zsánereit, alapszinten ismeri a mellékzsánereket.
- Cirkuszelmélet
- Cirkusztörténet
- Artista életmód
5. Alapszintű gyakorlati ismeretekkel rendelkezik valamennyi zsánerről.
- Artista alapismeretek:
- Akrobatika gyakorlat
- Függőszer gyakorlat
- Ügyesség gyakorlat
- Zsonglőr gyakorlat
- Bohóc gyakorlat
6. Birtokában van a cirkuszművészet gyakorlásához szükséges biztonsági, baleset- és életvédelmi ismereteknek.
- Cirkusz- és előadóművészeti munkavédelem és biztonságtechnika
7. Ismeri a cirkuszművészet tárgyi és eszközrendszerét, azok biztonságos használatát.
- Cirkuszművészeti munkavédelem és biztonságtechnika
- Artista életmód ismerete
- Cirkusztechnika
8. Rendelkezik az általános- és társművészeti, kulturális ismeretekkel, kritikai szemlélettel.
- Esztétika, Dramaturgia
- Színművészet elmélete és gyakorlata
- Táncművészet elmélete és gyakorlata
- Zeneművészet elmélete és gyakorlata
- Jelmez- és divattörténet elmélete, története, tervezés
9. Ismeri a cirkuszművészeti területen a pályaépítés lehetőségeit, követelményeit.
- Cirkusz- és előadóművészeti vállalkozás és marketing
- Artista és előadóművész életmód ismerete
10. Ismeri az online és offline kommunikáció működését, gyakorlatát.
- Cirkuszművészeti vállalkozás és marketing
11. Ismeretekkel rendelkezik a kreatív írás, prezentációkészítés, prezentálás terén.
- Szövegalkotási alapismeretek
- Előadói, prezentációs ismeretek
- Diplomamunka
- OTDK dolgozat és prezentáció
12. Rendelkezik a tudásszerzéssel kapcsolatos ismeretekkel, az ismeretszerzés módszereinek fejlesztésére, megújítására vonatkozó tudással.
- Tanulásmódszertan
- Pedagógiai, neveléslélektani alapismeretek
- Előadóművészet története, elmélete, kutatása, publikálása





