Tanári mesterszak - cirkuszművész tanár (MA)
A képzés alapjai, központi elemei:
- integrált gyakorlat és elmélet
A cirkuszművészeti munka gyakorlati és elméleti alapokra épül, mely gyakorlat és elmélet soha nem válik külön. Ugyanígy a cirkuszművészeti tanárképzésben sem válhat külön gyakorlat és elmélet. A cirkuszművészet központi eleme a kockázat. Ezt csak biztonságos körülmények között lehet fenntartható módon létrehozni, és újrateremteni akár naponta többször is a porondon, ha a cirkuszművész munka közben “soha egy pillanatra sem gondolkodik el”.
‘A kockázat a gyakorlat és elmélet organikus összeolvadása a porondon, a jelen intenzív pillanatában.’
Ezt a célt legjobban az integrált gyakorlat és elmélet alapú képzés szolgálja, ahol minden információ és tudás a képesség és készség szintjén épül a cirkuszművész személyiségébe. Ezt mechanikus gyakorlás (idomítás) útján is el lehet érni, azonban a mai cirkuszművészet egyetlen ága sem – sem a tradicionális, sem a kortárs cirkusz – nem dolgozik ma már munkájukat mechanikusan végző, önromboló módon dolgozó “cirkuszművészeti betanított vagy segéd munkásokkal”. Egy fenntartható életpálya csakis az organikus és transzferálható tudás alapjaira épülhet. A cirkuszművészet által a közönségre, a társadalomra gyakorolt hatás központi értékei – a bizalom, a szolidaritás, a precizitás, a személyesség, egyén és csoport összhangja, a maximalizmus csakis ilyen képzést nyújtó pedagógusok munkája alapján jelenhet meg. Nem lehet ez másképp a pedagógusok képzésében sem.
- projektszemlélet
A pedagógiai munkához szükséges tudást – ismereteket, képességeket, készségeket, attitűdöket -, az adott tudásanyag természetének legmegfelelőbb formában szerezzük meg: ezek alapegysége a korszerű pedagógiai irányzatokkal és a cirkuszművészet természetes szerveződési formáival összhangban a projekt. A projekt lényege, hogy annak központjában maga a hallgató, a diák, a tanárjelölt áll, a tanár, az iskola, a társak “csak” vezetik, segítik a projektbe szervezett tanulási folyamatot. A projektek tematikáját a képzés programja határozza meg, de a megvalósításban széles teret ad, sőt fejleszti és megköveteli a tanárjelölt kreativitását.
‘A jellemzően néhány hetes projektek mellett egyszeri vagy rövidebb eseményeket és hosszabb kurzusokat tartalmaz a program.’
Az egy-két találkozásra korlátozott események során vendégekkel találkozhatnak a tanárjelöltek, a kurzusok a több perióduson, akár egész féléve(ke)n átívelő tanulmányi munkának adnak keretet.
- egyéni/csoportmunka
A képzés az adott témának legmegfelelőbb csoportszervezési formákban történik
- egyéni,
- kis csoport (team) (2-4 fő),
- kerekasztal (8-16 fő),
- nagy csoport (több különböző hallgatói csoportot – évfolyamot, zsáner csoportot, különböző munkarendben dolgozó csoportot – összefogó forma)
A képzés indítása
2025 szeptember
Indított képzési formák: nappali és levelező
Képzés nyelve: magyar
A jelentkezéssel és a felvételi eljárással kapcsolatos általános információkat külön bejegyzésben foglaltuk össze.